WATER: WAAROM IS HET ZO BELANGRIJK?

Twee derde van ons lichaamsgewicht bestaat uit water. Het is essentieel dat je deze verhouding in stand houdt. De meeste chemische reacties die zich in onze cellen voordoen, werken niet zonder water. Die reacties zijn bijvoorbeeld nodig om je hersenen optimaal te laten werken, je lichaamstemperatuur op peil te houden en je nieren te spoelen om toxines uit je lichaam af te voeren.

Het is belangrijk om het vocht dat je op natuurlijke wijze verliest via de longen, de huid en de nieren te vervangen. Als je niet genoeg drinkt, kan je dehydrateren. De effecten laten dan niet lang op zich wachten.

Sommige van die effecten heb je misschien zelf al meegemaakt: hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieverlies, … Drink dus voldoende om deze symptomen te vermijden.

Het is ook belangrijk dat je niet té veel drinkt, want dit kan dan weer essentiële lichaamszouten in je bloed oplossen.

Hier volgen enkele vuistregels om je te helpen gehydrateerd en gezond te blijven.

Hoeveel moet ik drinken?

De meeste experts zijn het erover eens dat we 1,5 tot 2 liter per dag zouden moeten drinken (dus zo’n 6 tot 8 glazen of koppen van 250 ml per dag). Kinderen moeten ongeveer de helft drinken, afhankelijk van hun leeftijd.

Wat zou ik moeten drinken?

Het ideaal is dat je water drinkt – van de kraan of uit de fles, dat maakt niet uit – maar ook andere dranken zoals fruitsap, thee en koffie tellen mee voor de 6 tot 8 glazen vocht die we elke dag zouden moeten drinken.

Beperk wel je verbruik van dergelijke dranken, want ze bevatten ook andere stoffen, die het lichaam moet verwerken. Pure vruchtensappen bevatten bijvoorbeeld tamelijk veel suiker. Drink daar dus niet meer dan een glas per dag van.

Hoe weet ik of ik gehydrateerd ben?

Je kan zien of je voldoende gehydrateerd bent aan de kleur van je urine. Die moet er normaal lichtgeel uitzien. Als je gedehydrateerd bent, zal je urine er veel donkerder uitzien.

Enkele vuistregels

  • Drink elke ochtend als je wakker wordt een glas water. Het is een gezonde, verfrissende manier om de dag te starten.
  • Drink vaak kleine hoeveelheden, de hele dag door. Wacht niet tot je dorst krijgt. Dorst betekent dat je lichaam al aan het dehydrateren is.
  • Wist je dat alcohol erg dehydrateert? Nuttig dus niet meer alcohol dan aanbevolen en drink tussen de alcoholische dranken door water.
  • Zet een kan of fles water op je bureau wanneer je aan het werk bent. Zo is het gemakkelijker om op tijd te drinken.
  • Een van de manieren waarop we vocht verliezen, is door te zweten. Drink dus voldoende tijdens en na het sporten. Denk er ook aan meer te drinken bij warm weer.

 

BEKIJK ALLE TIPS