SPORTEN OP HAALBAAR NIVEAU

  • Begin de dag met enkele lichte stretchoefeningen. Sommige mensen vinden yoga een fantastische manier om de dag te starten.
  • Wandel minstens driemaal per dag tien minuten stevig door. Even naar de winkel, de hond uitlaten: alles telt.
  • Zoek een leuke activiteit waarbij je je goed voelt, zoals salsalessen, klimmen, trekken of voetballen met vrienden.
  • Breng meer schwung in dagelijkse taken, zoals het huishouden of tuinieren. Neem de trap in de plaats van de lift of stap enkele haltes voor je bestemming van de bus en leg het laatste deel van je traject te voet af.
  • Sport samen met een vriend(in). Het is een goede manier om gemotiveerd te blijven en dubbel zo leuk.

Het Ministerie van Gezondheid beveelt aan minstens vijfmaal per week minstens 30 minuten te bewegen met matige intensiteit.

Dit klinkt een hele opdracht, maar is minder moeilijk dan je denkt. Dagelijkse activiteiten zoals wandelen, huishoudelijke karweitjes en tuinieren kunnen de hartslag, het ademritme en de lichaamstemperatuur verhogen. Als je al die activiteiten meerekent, zit je al snel in de buurt van je streefcijfer.

Niemand verwacht van je dat je van de ene dag op de andere een fitnessmaniak wordt. Zoek om te beginnen een ritme op jouw maat. Weet je niet goed wat dat voor jou inhoudt, praat dan met je dokter voor je erin vliegt.

BEKIJK ALLE TIPS