Hoe kan je uw cholesterol verlagen?

Wat we eten en drinken kan enorm helpen om onze cholesterol te verlagen

Internationale aanbevelingen en behandelingsrichtlijnen zijn het er over eens: uw eetgewoonten veranderen is uiterst effectief om uw cholesterol te verlagen. De belangrijkste aanpassingen van wat u eet, zijn:

1. Ga betere vetten eten – vervang verzadigde door onverzadigde vetten.

Als we het over vet hebben, is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. We worden in de media bestookt met boodschappen dat we ‘minder vet moeten eten', of ‘kiezen voor vetarm'. De experts van BENECOL® zijn het eens met voedingsadviezen die meer nadruk leggen op welke soort vet u eet.
Bijna alle voedingsmiddelen bevatten vet: zowel onverzadigd vet, waar we meer van willen, als verzadigd vet, dat we moeten afbouwen. De verhouding van deze vetten verschilt per product. Als je verschillende voedingswaren kiest, houd er dan rekening mee dat u gaat voor onverzadigde vetten. Vet kan wel degelijk goed voor u zijn... Maar dan moet u het juiste kiezen!
Onverzadigde vetten zijn goed voor ons omdat ze voedingsstoffen bevatten die essentieel zijn voor ons welzijn. Kies daarom vooral voor vetten van betere kwaliteit. U hoeft ze echt niet te schrappen.

2. Eet voldoende ‘oplosbare' voedingsvezels.

Dieetvezels zijn een groep voedingsstoffen die niet afgebroken worden door de verteringsenzymen in onze ingewanden. Wetenschappelijk gesproken bestaan ze vooral uit ‘koolhydraten met lange ketens'. Voedingsvezels kunnen worden onderverdeeld in twee verschillende types, elk met verschillende gevolgen voor uw gezondheid: onoplosbare vezels en oplosbare vezels.
Onoplosbare vezels houden uw darmen gezond en voorkomen constipatie. 

Oplosbare vezels helpen ons om de effecten van suiker en vet in het lichaam te regelen. Een dieet rijk aan oplosbare vezels stilt langer uw honger en brengt uw bloedsuikergehalte na de maaltijd in evenwicht. Dit dieet kan ook helpen de totale en LDL cholesterol in uw bloed te verlagen met tot 5% (schatting).
U vindt onoplosbare vezels zoals cellulose in volkorenproducten. Oplosbare vezels als glucaan en pectine zitten in fruit, bessen, zaden, bonen en peulvruchten. U vindt ook glucaan in havermout.

3. Pas op voor cholesterol in voeding – kies het juiste vlees en de juiste zuivelproducten.

Uw lichaam maakt de meeste cholesterol in uw bloed zelf aan maar absorbeert ook een gedeelte uit uw voeding. Hou in de gaten welke voeding de meeste cholesterol bevat. Van producten die veel cholesterol bevatten, eet u best minder dan 300 mg per dag*.
Cholesterol zit enkel in dierlijke voedingsproducten zoals eieren, rund, varken, lam en zuivel. Orgaanvlees bevat een echt hoge concentratie. Ook zeevruchten bevatten, misschien verrassend, veel cholesterol.

Uw simpele stap voor vandaag? Ga na welke rol deze producten in uw voeding spelen en bekijk hoe u ze gemakkelijk kunt vervangen. U kunt dezelfde gerechten blijven bereiden; gebruik gewoon magerder vlees en magere zuivelproducten!

*Aanbevolen door de American Heart Association.

4. Eet plantenstanolester.

BENECOL® is het enige voedingsmerk dat plantenstanolester bevat, een uniek cholesterolverlagend ingrediënt dat, in combinatie met een gevarieerd dieet en een gezonde levensstijl, uw "slechte" cholesterol binnen slechts 2-3 weken tot 7-10% kan verminderen.